×
Your cart is empty.
Burn-out: Hoe voorkom ik een terugval?
12 september 2017 Hannah

Burn-out: Hoe voorkom ik een terugval?

Posted in burn-out

Leestijd - 3 minuten

Burn-out: Hoe voorkom ik een terugval?

Als het aan mij ligt, moet alles altijd snel gaan. To-do lijstjes werk ik het liefst zo snel mogelijk af en voorheen haastte ik me ook door de dag heen. Na het breekpunt van mijn burn-out moest dat veranderen.

Ik beschreef al eerder hoe ik moest leren mijn leeftempo te halveren en hoe lastig ik het daarmee had.

Net zoals bij alle andere dingen, vond ik ook dat mijn herstel snel-snel-snel moest gaan. Toen ik een beetje meer rust in mijn lichaam kreeg en ik e-i-n-d-e-l-i-j-k weer nachten sliep en niet meer piekerend in bed lag, dacht ik dat beter was.  Ik rookte immers niet meer de ene naar de andere peuk weg met een bomvol hoofd.

Ik had ook verwacht dat ik alles weer vol energie zou kunnen zodra ik weer goed kon slapen.

Helaas pindakaas! Ik moest nog even geduld hebben.

Hoe weet je of je op de goede weg bent met je herstel en hoe voorkom je een terugval? Hieronder drie tips voor als je aan het herstellen bent van een burn-out.

  1. Maak een plan.

Het hielp mij heel erg om mijzelf de volgende regel op te leggen: ‘Ik plan niet meer dan drie verschillende dingen op één dag.’ Huh, regeltjes, dat zou ik toch niet meer doen? Nee, maar wel als ze mij helpen beter te luisteren naar mijzelf. Daarnaast zorgde dit ervoor dat ik niet mijn eigen herstel saboteerde.

 

Soms had ik overdag meer energie dan ik had verwacht. Dan vielen die paar uurtjes werk waar ik zo tegen op zag reuze mee en kon ik dus ook nog wel even gaan sporten.

Alleen hield het daar dan niet op..

Na het sporten stortte ik in op bed om vervolgens ’s nachts wakker te liggen van de hartkloppingen. De batterij was weer leeg en ik raakte in paniek bij de gedachte aan de dingen die de volgende dag op de planning stonden.

 

Op een gegeven moment was het ‘regeltje’ niet meer nodig en voelde ik zelf aan wanneer het genoeg was en wanneer ik écht nog energie over had om iets extra’ s te plannen.

 

  1. Leer mediteren.

Verplicht jezelf om een kwartier, of zelfs vijf minuten stil te zitten en niks te doen.

Echt vreselijk vond ik het, maar oefening baart kunst. Mediteren kun je leren!

Om te voorkomen dat je vast komt te zitten in stressmodus is meditatie echt een uitkomst.

 

Aan het begin is het onwennig om zo te gaan zitten niksen. En dan al die zweverige handelingen : ‘voel je lichaam’, ‘volg je ademhaling’…

Ik kreeg er letterlijk jeuk van en was vervolgens de hele meditatie alleen maar bezig met de gedachte of ik nu wel of niet mocht krabben.

 

Maar geloof mij.. na een tijdje wordt het makkelijker en ik merkte tot mijn verbazing dat ik écht rustiger werd..

 

Winner!

 

  1. Bewaak je grenzen.

Als je moe bent, ben je moe. Punt! Ik vind dat op bepaalde momenten nog steeds lastig.

 

Ik dacht dan vaak het volgende:

Die ene vriendin met wie ik had afgesproken wordt vast super boos als ik af zeg..

Natuurlijk kwam ik er al snel achter dat dat helemaal niet waar was!

Maar toch.. ik vind het nog steeds moeilijk om te accepteren dat ik nu nog steeds niet dezelfde energie heb als voorheen.

 

Nee, dat is niet leuk, echter is het even niet anders.

Probeer vooral niet boos op jezelf te worden. Let daarnaast ook op dat je niet vervalt in oude patronen zoals zelfmedelijden.

Wat mij bijvoorbeeld ontzettend hielp was om te denken aan de ‘start’ van mijn burn-out.

 

Toen voelde bijvoorbeeld dat wandelingetje naar de supermarkt als de weg naar Mordor… dat kan ik mij nu niet meer voorstellen!

 

Onthoud!

Het is logisch dat je nog niet 100% functioneert, je bent immers nog steeds herstellende van een burn-out. Eerst herstel van de symptomen en daarna aan de slag met de daadwerkelijk oorzaak van de burn-out 🙂

 

Wees trots op alles wat je alweer kunt en (voor mij het lastigste) heb een beetje geduld met jezelf!

Laat een reactie achter

reacties