×
Your cart is empty.
Tips voor herstel om je burn-out fundamenteel aan te pakken
6 september 2016 Hannah
tips voor herstel

Tips voor herstel om je burn-out fundamenteel aan te pakken

Posted in burn-out

Leestijd - 3 minuten

Tips voor herstel van een burn-out, dat is waar ik het vandaag met jullie over wil hebben. Dat het herstel van een burn-out langer dan een drie maanden duurt weten we allemaal. Dat het herstel soms wel 1 tot 2 jaar kunnen duren hebben we liever niet, we negeren dat stukje informatie dan ook liever. Nu is iedereen anders en is ook elke burn-out anders. Tuurlijk zit er wel altijd een bepaalde kern in het ontstaan van burn-outje, maar verder is niet het bepaald een blauwdruk. Met deze tips voor herstel kom jij een heel eind!

 

Tips voor herstel 

Wat de grootste valkuil is dat we te snel uit de burn-out willen komen. We doen teveel en proberen als een gek vanalles dat niet draait om jezelf. Je burn-out is ontstaan omdat je innerlijke ik, je normen en waarden niet rijmen met de normen en waarden van je werk. Je essentie wordt lekker onderdrukt. Je zoekt dus dingen buiten jezelf om om er bovenop te komen.

Dat is een grote fout die veel gemaakt wordt, ook door moi #ikbenookvandepartij Het eerste wat heel erg belangrijk is dat je jezelf alle tijd geeft voor het herstellen van de burn-out.

Tips voor herstel #1 – Rust

Rust is een belangrijke sleutel voor het herstel. Rust is ontzettend belangrijk voor je geest en je lichaam. Rust vinden werkt voor een ieder anders, ga voor jezelf na waar je rustig van wordt en echt van kan ontspannen. Ook al weet je dat als je nu gaat doen je nog wat onrustig bent, dat hoort erbij. Door steeds vaker te gaan doen wat je leuk vindt en je rust te pakken, zet je je herstel in gang. Rust inplannen heeft te maken met gedragsverandering, juist door het doen ervan en het blijven toepassen ervan wordt het uiteindelijk een nieuwe gewoonte.

 

Gedragsverandering, de weg naar herstel

 

De volgende tips voor herstel zijn ook heel essentieel voor herstel. Het draait er namelijk niet om als je ‘al’ vijf keer verleid bent om de activiteit niet te doen. Het gaat erom hoevaak en hoe snel je jezelf weer oppakt en verder gaat waar je gebleven was. Verleidingen zullen er altijd zijn, lekker blijven hangen in je verdriet & zelfmedelijden helpen je niet verder. Tuurlijk is het makkelijker om niks te doen, maar als je uiteindelijk gaat doen & luisteren naar je lichaam & geest, krijg je meer tevredenheid en rust.

 

 De kleine wonderen van het dagelijkse leven

 

Ga weer genieten van de kleine dingen. Genieten van de dingen die je verblijden. Ben je dol op de natuur? Sta eens stil en kijk naar de bomen en bloemen die je zo prachtig vindt. Sta er bij stil #letterlijk en kijk erna, neem het in je op. Dit soort kleine momentjes brengen vreugde, al is het maar eventjes het is wel weer een momentje met blijheid en vreugde. Hoe vaker je dit gaat doen hoe meer momentjes gevuld met blijheid en vreugde je hebt. Het wordt uiteindelijk een ketting waaraan je je weer omhoog kan gaan klauteren. Uit de put die de burn-out heet.

 

Nog meer tips voor herstel #2 Slaap

 

Slaap zoveel als je kan en denk niet dat je niet zoveel mag slapen. Je bent uitgeput, je lichaam moet herstellen en de beste manier hiervoor is slaap. Ga op bed liggen, doe lekker rustig aan en lees desnoods nog een boek of schrijf wat van je af. Gun jezelf de slaap waar je lichaam zo hard om schreeuwt.

Tip -> doe rustig aan, maar ga wel aan de slag!

Het zijn tips gericht op de basis, maar de basis is juist het allerbelangrijkste. Als je straks weer een stabielere basis hebt volgt de rest vanzelf. Uiteindelijk draait het om de kleine stapjes, de kleine stapjes zorgen uiteindelijk voor de grote verandering #herstel 

Na herstel komt hèt leven na een burn-out. Wil je weer zonder angst voor een terugval door het leven wandelen? Lees hier daar meer over. 

 

Meer lezen over burn-out?

 

Verschillen in burn-out

Wanneer zit je tegen een burn-out aan?

Waarom je niet lui bent – Burn-out

Waarom een burn-out leuk is

Burn-out lessen die ik geleerd heb

Essentie onderdrukking bij een burn-out

Waardevolle lessen – Maaike verteld over haar burn-out

7 tekenen herstel van een burn-out

Hoe voorkom je terugval bij een burn-out

Laat een reactie achter

reacties

Comments (2)

  1. Merel Teunis 1 jaar ago

    Hi Hannah. ik heb je blog net ontdekt en wat ziet het er prachtig uit, vol inspirerende content. Ik blijf je volgen! Een goede vriendin van mij heeft vorig jaar een burn-out gehad en herstelt hier nog steeds van.. Dit is voor mij toen echt een eye opener geweest, want wauw wat kan dit heftig zijn zeg! Goed naar je lichaam luisteren is zo belangrijk. Fijne dag nog chick!

    Liefs, Merel

    1. Author
      Hannah 1 jaar ago

      Hoi Merel! Dank je wel voor je compliment! Wat lief 🙂 Een burn-out is inderdaad niet leuk, en wordt vaak onderschat. De impact slaat vaak in als een bom! Succes & sterkte gewenst met je vriendin en geniet van deze prachtige dag!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*